Humor och intelligens hör ihop

Idag var jag och lyssnade på en föreläsning av Pär Johansson från Glada Hudik gänget. Han ver helt otroligt på att berätta händelser från hans liv som har gjort honom starkare, både roliga och mindre roliga. Han har otroligt tänkvärda berättelser från Glada Hudik gänget och jag pendlade mellan skratt och gråt, härlig emotionell föreläsning. Den gjorde mig helt upprymd efteråt och glad över livet och alla goda härliga människor jag har runt om mig!!

Hans uppfattning var att humor och intelligens oftast hör ihop och ju mer jag tänker på det ju mer sjunker det in. I mina ögon finns det dock två olika sorters humor; en upplyftande och en icke upplyftande humor, och det är stor skillnad. Jag har så otroligt svårt för den icke upplyftande humorn, då människor spelar på andras brister, utseende mm och skrattar åt varandra och lyfter fram negativa sakerna. Enligt min uppfattning så finns det inte mycket till intelligens i den sortens humor.

Men då är det en annan viktig sak, som Pär sa så bra, att vi behöver inte gilla alla människor men vi måste respektera varandra och vara ödmjuka. Det finns ju oftast någon bakomliggande orsak eller händelse till att vissa använder av den sortens humor.

Så skratta med människor och bjud på dig själv, och behandla folk med respekt och ödmjukhet,”even if they are rude to you, not because they are nice, but because you are”.

Hälsa&Kärlek ❤

Kommentera

