Möta varandra med positiva tankar och ömsesidig respekt

20131227-164337.jpg

Idag har Verner och jag gått i fackeltåg i en manifestation mot rasism. Det gick genom stan och sedan samlades alla ca 500 personerna på torget för tal. Talarnas gemensamma budskap var såklart att vi måste alla kämpa för att stå emot all slags rasism i vår vardag, våga säga ifrån.

En tanke som fastnade i mitt huvud var helt enkelt att vara en bra medmänniska. Att möta människor med ömsesidig respekt och våga säga till när någon människa behandlas illa. Det ansvaret bär vi ju med oss oavsett hur vi ser ut och var vi är; på jobbet, på bion, i kön på affären.

Många kan tänka att hur kan lilla jag påverka detta. Och det vi kan börja med är oss själva!! Jag tror starkt på att om jag tänker positiva tankar och ömsesidig respekt och möter mina medmänniskor med den inställningen så föder det positiva tankar och ömsesidig respekt hos dem, som de i sin tur för den känslan vidare o s v.

Ovan kan hjälpa i vardagen men tyvärr så finns det djupt inrotad rasism hos många där våld tas till och förstör. Då måste vi tillsammans tydligare visa att vi inte accepterar sånt beteende. Och då blir jag så glad över dagens engagemang, manifestationen. För trots regn som kylde så värmde engagemanget och talarna mitt hjärta!! Jag är tacksam att det finns människor som arrangerar detta så att vi tillsammans kan visa vårt ställningstagande.

Men det är i det lilla som det stora föds, så börja med att våga säg ifrån i din vardag då någon inte behandlas med ömsesidig respekt!!!

20131227-171241.jpg

Hälsa&Kärlek ❤

One thought on “Möta varandra med positiva tankar och ömsesidig respekt

Kommentera

