Det lilla enkla i vardagen

20140130-142818.jpg

Idag har jag njutit av det lilla enkla sånt som man ofta tar för givet. Som en promenad i friska luften i vår vackra park mitt i stan. Njutit av vackra snötäckta enar. Snöknarret under skorna.

En klunk kaffe! Tog tekoppen så jag kunde njuta av flera klunkar kaffe. Underbart gott med chokladkex till.

Bara att vakna pigg och kliva upp och kunna äta frukost, helt underbart skön känsla.

Och den underbara känslan att jag med stor sannolikhet kommer att må bra imorgon igen, den är oslagbar.

Ja, ovan är ju sånt som jag normalt bara gör av slentrian och tar för givet dagligen. Så lätt att glömma bort att njuta av det lilla enkla när man åter kommer in i vardagen. Jag ska komma ihåg att läsa detta inlägg då och då som en påminnelse av att uppskatta och njuta av det lilla.

Hälsa&Kärlek ❤

Annonser

Utstädning av basilusker

20140129-153338.jpg

Efter energipåfyllning av underbart god potatissoppa så har jag försökt att städa undan magsjukan!!

Tvättat sängkläderna, vädrat täcken och bäddat med nya sängkläder, tvättat alla handdukar från toaletter och kök, slängt tandborsten, tvättat mobil och iPad med handsprit (!). Och nu ska jag desinficera min toalett och sedan en dusch av mig.

Allt för att alla basilusker inte ska finnas kvar. Är det något jag glömt som kan bevara basiluskerna?

Hälsa&Kärlek ❤

Jämmer o elände

20140128-153002.jpg

Vaknade inatt med kraftiga magsmärtor. Tänkte men herregud tränade jag magmusklerna så hårt vid stakningen igår så jag rakt krampar… Men nej så var det inte tyvärr… Magsjuka. Ska bespara er men kan sammanfatta med att när jag satt på toaletten inatt så var det väldigt praktiskt att duschen var mittemot då det också var dags för andra vägen…

Tips i dessa magsjuketider, kom ihåg att tvätta händerna ofta och sprita dem om du träffar många människor.

Nu känns det som det har vänt och jag har fått livet tillbaka, en härlig känsla!! Dags för dagens höjdpunkt, sippa på blåbärssoppa.

Hälsa&Kärlek ❤

Filmning och stakning

Jag kände inte alls för någon skidåkning ikväll men bra att det då är schemalagd skidteknikträning med grupp för då är det bara att svida på sig underställ och skiddress och ta sig upp på Skyttis skidområde. För det är ju inget jag vill missa!! Och som vanligt när man kommer ut i spåret så är det ju så skönt och roligt!!

Ikväll blev vi filmade när vi diagonalade och sedan fick vi coachning och tips på förbättringar. Mycket intressant. Jag försökte inte tänka alltför mycket på hur jag åkte för att verkligen få se hur jag åker. Jag fick tipset att luta mig framåt mera och då glida med foten rätt under mig och inte hasa fram den. Och jag hittade det nästan, kan luta lite till fast det känns som jag nästan skulle kunna nå snön om jag skulle räckte ut tungan. Jag känner mig super nöjd och kommer att våga luta mig framåt mer och mer.

Och på tal om våga luta sig fram så behövs det verkligen på stakningen! Där ska du efter att du lyft fram stavarna, gå upp på tå med båda fötterna och luta framåt för att sen trycka ned stavarna…och då skjuta ifrån. Ja det låter och ser inte så svårt ut men jag fick verkligen inte till det, jag hade jätteroligt med mig själv…skrattade varje gång jag försökte komma upp på tå…hahaha…längtade till stakning med frånskjut, det är mer min grej!

Men sista svängen så fick jag superbra coachning och börjar ana hur jag ska göra. Det handlar mycket om att staka med kraft från magen och som låsa armarna, och då kunde jag ana att tårna naturligt lyftes. Jag och en kompis stannade kvar efter träningen och körde lite stakning med fokus på bålen och jag fick en liten lien känsla av hopp att jag kommer hitta stakningstekniken. 🙂

Det blir så fantastiskt mycket roligare med teknikträning, och jag är så nöjd med tränarna från Modo Sport Academy. Jag har lärt mig så mycket bara på två träningar.

Hälsa&Kärlek ❤

Lyxskalning

20140126-185219.jpg

Nyss hemkommen från underbara yinyoga och njuter av supergoda blodapelsiner, lyxskalade sådan.

Jag äter inte apelsin så ofta för de är så besvärliga att skala. Och jag tror att många känner igen sig. Så jag lyxskalar dem med kniv. Bort med skalet och då även det yttre klyftskalet, sedan delar jag dem och skär bort den inre vita strängen. Och sedan i klyftbitar, de blir så otroligt mycket saftigare och goda!! Gott och nyttigt, en bra kombination.

Hälsa&Kärlek ❤

Träna din självkänsla på längdskidor

20140126-094007.jpg

Distanspass på längdskidor är verkligen en härlig träning och även för självkänslan då den där lilla lilla irriterande prestationsrösten kan dyka upp.

När jag kör distans så ska jag hålla en puls på 113-135 och köra en längre tid, som i gårdagens schema från Modo Sports Academy var 2-2:30h. Denna puls innebär för mig med löpskorna på och med hänsyn till min konditionsform att jag powerwalkar. Har testat lugn jogga men då stiger pulsen över 135 och pulsklockan piper och varnar.

I går var första gången ever som jag körde längdskidåkning som distanspass. Och insåg rätt snabbt att det här blir intressant! Efter fyra-fem stakningar så pep klockan, det kom en nedförsbacke ganska direkt så då sjönk den till rätt läge. Sen svag uppförsbacke och då kunde jag bara glidåka lite för att hålla mig rätt. Sen kom en längre brantare uppförsbacke, och där pep den konstant så att jag till slut klev av spåret och åkte bredvid med hänsyn till övriga i spåret som körde om. Så där var jag tvungen att gå-åka skidor för att få tyst på pipet.

Mycket intressant upplevelse, där den där lilla prestationsrösten dök upp i huvudet och ville förklara för de som åkte förbi att ”vet ni att jag åker sakta för jag kör ju distanspass med låg puls…” men gjorde såklart inte det. Försökte tänka att det här är ju bra för kroppen (och tydligen knoppen…) eftersom det finns ju en tanke med blandningen av intervaller och distanspass i träningsprogrammet vi har fått från Modo Sports Academy. Så jag landade i att lugnt ta mig fram, lyssna på intressanta podcast, le och heja glatt åt de som körde om.

Och jag kände mig så nöjd med mig själv när jag gled fram i sakta mak och njöt av fantastiskt fin vinterskog och solnedgång!

Hälsa&Kärlek ❤

Hundintervaller

20140123-213842.jpg

Kom igen då matte spriiiiing!!!! Så såg Verners blick ut när han vände sig om på nedvarvningen, han kämpade för att få igång mig att springa mera EFTER genomförda intervaller, vilket energiknippe!!

Tanken var att gå en promenad med Verner först, gå hem med honom och sen ut och köra intervaller. Men vi hade sån hög fart i början så jag satte igång pulsklockan med inställt program. Tänkte att jag kör uppvärmning och hälften av intervallerna med Verner och sen går hem med honom. Och fortsätter sen själv.

Men Verner hoppade, sprang och stuttsade så glatt och tyckte det var skitroligt med rycken. Och han både drev på mig och bokstavligen drog mig när han gasade på som mest. Så han körde hela träningspasset med mig.

Jätterolig träningskompis och PT… ❤

Hälsa&Kärlek ❤

Kraaaaaam

20140121-164849.jpg

Idag är det kramensdag!!! Det finns ju många olika sorters dagar, många av kommersiella syften men denna dag är absolut inte en sådan. Kramar är ju gratis!!

Och bra både för kropp och knopp!! Googlade på detta och fann att när vi kramas frisläpper kroppen oxytocin, vilket är en peptid. Och peptider reglerar stress i hjärnan, så oxytocin sänker därmed stress och ökar välbefinnandet. Oxytocin är också bra för immunförsvaret, vi får lägre blodtryck och höjer vår smärttröskel.

Men alla tycker inte om att kramas och då blir det nog motsatt effekt tror jag. Så fråga först och respektera om det är så men får du ett ok så passa på att kramas och frigör oxytociner!!

Hälsa&Kärlekskraaaaaaamar ❤

Skidteknikträning

20140120-215357.jpg

Underbara skidåkning!!!! Ikväll var jag på skidteknikträning med Modo Sport Academy. Vi fick börja med att åka utan stavar för att hitta skidtekniken. Spännande och roligt!!! Jag log konstant hela tiden i början.

Det jag tog med mig från genomgången var att fokusera på att våga vila på ena benet och glida samt att ha en rak rygg. Och där har jag verkligen en utmaning. Jag vet att jag rätt ofta faller ihop och krummar med ryggen. Fick tips om att trycka fram höften och då blir det lite mer naturligt att bli rak i ryggen. Och då är det lättare att hitta balansen också. Så mitt mantra var ”fram med höften och våga vila på benet”.

Vi hade två tränare från Modo Sports Academy som löpande åkte bredvid oss och tipsade och coachade. Jag är supernöjd med de tips och råd jag fick och på de sätt som de tipsade mig, rakt och enkelt. Det var superkul och lärorikt!!!

Om du inte varit på ett sådant pass och gillar att åka längdskidor så rekommenderar jag att du försöker hitta ett. Det blir så mycket roligare om du bättrar på grundtekniken.

Hälsa&Kärlek ❤