Andningens dag

20140203-193204.jpg

Idag är den andningens dag för tredje året i rad! Det instiftades av tidningen Hälsa för att uppmärksamma det viktigaste vi har, vår andning. Vaddå, det är väl bara att andas kan många tänka! Men hur vi andas påverkar vår hälsa mer än vi tror. En sån enkel sak som att nu på vintern så är det viktigt att andas genom näsan då den renar och värmer inandningsluften innan den kommer ner i lungorna. Rätt logiskt men lätt att glömma bort.

En viktigt område inom andning för mig är stress. Med rätt andning kan vi hantera stress bättre, för likväl som stress påverkar andningen, så påverkar andningen stress. Andas djupandning med magen inte bröstet och långsamma andetag, gärna med en längre utandning än inandning. Läs mer här om effekter av andning.

Jag försöker bli medveten om hur jag andas i olika situationer och det har lärt mig lite om hur jag fungerar. Jag har rätt lugn andning vilket har hjälp mig i många stressade situationer men bra kan definitivt bli bättre. Och då hjälper det att träna.

Så nu blir det ett andningsträningspass, blir bara lugn av tanken! 🙂

Hälsa&Kärlek ❤

One thought on “Andningens dag

  1. Ja tänk att vi behöver påminnas om att andas, lärorikt och viktigt!
    Idag är det Världscancerdagen (4 feb), tack för att du fanns får oss när ett sista andetaget togs.
    Nu pustar vi ut i soffan och imorgon är en ny dag, fylld med frisk luft…

Kommentera

