Monstret är borta igen

20140427-162056.jpg

Alltid lika jobbigt när PMS känslorna får en ur balans, ibland mycket och andra gånger mindre, men lika härligt skönt när det är över!!

Jag har haft besök av PMS monstret senaste dygnet och många kvinnor kan nog känna igen sig, om än det upplevs och visar sig på olika vis. För mig innebär det mer inåt än utåt agerande. Mycket oro, små saker blir stora problem, vilket ger mer oro, får kämpa att vara trevlig, blir ledsen att jag inte har energi till att vara trevlig, känner mig tråkig, mer oro, tänker extremt mycket på vad andra tycker om mig, mer oro. I det läget blir funderingarna kring något jag sagt eller gjort ”fel” så enormt stora. Hjärnan går på högvarv för att analysera, lösa och återställa detta. Det är inget som märks tydligt utåt men vilken energi det tar… Och när PMS känslorna är borta så förstår jag inte varför la jag ned sån tankeenergi på såna bagateller som det oftast är.

Och detta orosläge plus en tom mage då testas verkligen mitt tålamod. Som på förmiddagen då vi var på väg att spela golf. Då jag först inte hittade mina golfbyxor, och när de väl var funna då fanns det inget passande skärp till. Efter att ha testat tre stycken så kände jag trots bra grundtålamod att det var nära till gråt. Så jag sa då till min förstående sambo att två ”motgångar” till och jag hoppar över golfen… PMS löjligt liksom.

Det gick bra, vi spelade vår premiärrunda på vår hemmabana helt underbart härligt! Om det var vårluften, sambons uppmuntrande ord eller hormonerna som ordnade till sig det vet jag inte, men när vi åker hem nu från golfbanan så är monstret borta och jag är tillbaka. Skönt. Det är tur att det inte blir så kraftigt så ofta men nästa gång PMS monstret dyker upp ska jag läsa detta och andas lugnt och påminna mig om att det går över.

Hälsa&Kärlek ❤

Kommentera

