Premiärtur på racern

20140806-222302-80582060.jpg

Trodde aldrig jag skulle säga det men cykling är kul! Jag premiärcyklade på min nya racercykel ikväll och det var så kul.

Min inställning till cykling som träning har varit negativ. Facit på min cykling är att jag har suttit fyra gånger på en cykelsadel de senaste 11 åren, vilket tydligt visar min inställning till cykling. Och den var likadan när jag tränade för och genomförde Vätternrundan (för 11 år sedan). Jag tjurade på och cyklade på en mountainbike för det var ett lopp som bara skulle genomföras. Men vilken ofantligt skillnad att glida fram på en racer.

Det var lite skakigt den första biten, hitta balansen på de supersmala däcken. Vänja mig vid att ha cykelskor som sitter fast. Lära mig hur växlingen fungerade. Och min känsla de första km var att nej det här ÄR verkligen inte min grej. Rädd för utförsbackarna och för att ramla, vingligt kändes det med bilar som körde nära.

När jag kom till mötesplatsen med mina cykelkompisar så glömde jag helt bort att skorna satt fast och gjorde det klassiska, föll åt höger ned i diket. Väldigt mjukt och försiktigt och nyttigt, för det var inte så farligt och det kommer nog hända igen och då vet jag att det kan gå bra.

Vi cyklade i fantastiskt väder och hade även tid till lite prat medans vi rullade på. Riktigt jobbiga backar men jag gillar dem fortfarande bättre än nedförsbackarna. Härligt flyt med racercykeln och det fläktade skönt trots värmen. Vi cyklade 4 mil bara sådär och det kändes toppen. Härlig träning!

Cykling är fortfarande inte min favoritträning men ett bra och roligt komplement och variation.

20140806-224621-81981085.jpg

20140806-224625-81985870.jpg

20140806-224834-82114967.jpg

Hälsa&Kärlek ❤

One thought on “Premiärtur på racern

  1. Pingback: Nedräkning | hälsa&kärlek

Kommentera

