Imorgon smäller det

IMG_9944.JPG

Jag är nöjd med min vecka med att ställa om kroppen för detox. Jag känner mig redo efter kaffeavänjningen, lättare måltider och att ha druckit mycket vatten. Var så laddad så på väg hem idag så smygkörde jag igång på Joe & the Juice Arlanda med en Fibre Active som innehöll avokado, äpple och citron, riktigt god!

Men det är imorgon jag kör igång på allvar med detoxen. Jag har pendlat mellan vilken detoxvariant jag vill köra, en kort juicedetox eller en längre matigaredetox. Men eftersom jag inte är någon dietmänniska så kör jag en kort juicedetox på två dagar inkl en soppmiddag.

Så efter lite googlande på mumsiga juicer och smoothies så har jag kommit fram till nedan matplan:

Morgon: Starta dagen med 3 dl varmtcitronvatten
Frukost: Len bärdröm
Mellis: Fräsch jordgubbsjuice/Mellisjuice
Lunch: Iron smoothie
Mellis: Färska bär
Middag: Varm detoxsoppa
Kvällsmål: En näve nötter och ört te

Och under hela dagen dricka mycket vatten.

Len bärdröm
1 dl hallon och björnbär
1 avokado
½ dl mandelmjölk
1 msk linfrö
Kör allt i en mixer eller blender.

Iron smoothie
1 dl eller 1 kruka bladpersilja
2-3 dl vatten
2 äpplen
1 zucchini
1 msk citronjuice

Mixa bladpersilja med vatten. Skär äpple och zucchini i bitar. Blanda i resten av ingredienserna och mixa igen. Späd eventuellt med mer vatten för önskad konsistens.

Varm detoxsoppa
2 potatisar
2 morötter
2 rödbetor
2 dl rotselleri
1 dl bladpersilja
1 vitlöksklyfta

Skala och tärna grönsakerna. Lägg alla ingredienser i en gryta och slå på vatten så det täcker. Koka grönsakssoppan tills grönsakerna mjuknat ca 10-15 minuter. Mixa soppan till önskad konsistens. Strö över lite cayenne peppar och örtsalt.

Fräsch jordgubbsjuice
2 dl jordgubbar
1 lime
En näve färska myntablad

Skala limen. Kör allt i råsaftcentifugen och drick direkt.

Mellisjuice
1 apelsin
1 dl jordgubbar
1 morot
1 liten bit ingefära

Kör allt i råsaftcentrifugen och servera direkt.

Hälsa&Kärlek ❤

One thought on “Imorgon smäller det

  1. Pingback: Detoxplan | hälsa&kärlek

Kommentera

