Underbaraste ingefära

IMG_0438.JPG

Jag har verkligen fastnat för den underbart nyttiga ingefäran! Bra för så mycket, både hjärta, mage, leder, hjärna och förkylning. Det sistnämnda är mitt fokus nu, vill inte hamna i förkylningsträsket som många befinner sig i detta mörka och råkalla november. Jag är frisk, jag är frisk, jag är frisk….och där ska ingefäran fortsatt hjälpa mig, så det blir en härlig kopp ingefäracitronhonungste varje kväll.

Men nedan är några fler anledningar som jag har googlat fram till varför ingefära är bra att äta regelbundet:
– lindrar illamående och åksjuka, den verkar genom att hämma serotoninreceptorer, utövar anti-illamående effekter på både hjärnan och magen
– har en förmåga att lösa upp slem i lungor och luftrör, så genom att rensa luftvägarna får du som har astma lättare att andas
ökar blodflödet i hela kroppen, du får lägre kolesterol och kan bidra till att förhindra högt blodtryck, stroke och hjärtsjukdomar
lindrar migrän, när du anar ett migränanfall drick en kopp starkt ingefära te eller ät en stor bit ingefära
ökar matsmältningen, den stimulerar de substanser som bryter ner maten vi äter och sätter också fart på systemet
– verkar antiinflammatoriskt och hjälper till att minska smärta och svullnad i leder, reumatism, ledvärk, huvudvärk och halsont är alla olika varianter på inflammationer

Så gör ingefära till en del av din vardag, gör smoothies, soppa och te med ingefära, eller bara riv över maten. En investering i hälsa och dessutom rivigt gott.

Hälsa&Kärlek ❤

2 thoughts on “Underbaraste ingefära

  1. Pingback: Någon varmt för halsen | hälsa&kärlek

Kommentera

