Planteringar på kollo

  

Mitt lördagsnöje igårkväll var omplantering av vår frösådd av tomater, broccoli och basilika. Jag tycker det är ett riktigt underbart arbete att plantera om. Att få arbeta med händerna i jord, det är som terapi för mig. Och jag tog mig an växterna sort för sort, i lugn o ro och googlade eftersom fram hur man bäst skulle plantera om dem. 

Basilikan hade jag egentligen inte behövt plantera en och en men nu var det gjort så den omplanteringen blev att jag satte ihop dem i tre krukor. 

Tomatplantorna satte jag i varsin kruka och satte ned dem långt ned i jorden strax under första bladen. För tydligen så skapas det då även rötter från stammen och de blir en kraftigare växt. Jag är egentligen lite sen med tomaterna med ska ge dem lite extra gödning löpande så de tar fart.

Broccolin gallrade jag ut de som hade stadigast stjälk och planterade fem i varje kruka. Dessa skulle planteras om med jorden på samma höjd som tidigare annars var risken att stammen blev mjuk av jorden och sloknade. Den här växten har jag verkligen ingen aning hur det blir med. Den blir verkligen spännande att följa.

Nu blir det dock en paus i att följa detta växande, vi ska nämligen på semester. Så idag har jag lämnat bort planteringarna på kollo hos vänner. Men jag kommer att få njuta av annat växande, som magnolian i Central park. 

Hälsa&Kärlek ❤

Kommentera

