Kantarellögon

  
Jag tycker om kantareller men har aldrig hittat och plockat dem i skogen. Har gjort några försök men det har alltid slutat med att jag köpt dem på Bondens marknad. De har varit jättegoda men det skulle vara så kul att hitta sina egna. Och kanske t o m få uppleva som många berättat om att de varit ute och letat och ”plötsligt var det som ett gult hav”. 

Och jag är så lycklig, för idag var en historisk dag. Jag har plockat mina första egenhittade kantareller!! 

Jag och min sambo fick guidning av min mamma på ett ställe där hon visste att det skulle finnas. Och när hon hittat ett fantastiskt fint ställe var det så underbart roligt. Mamma lät oss plocka där och hon gick vidare. Det var inget sånt där gult hav men efter att vi plockat där var vi sååå nöjda. Känslan att plocka dessa skogens guld var härlig. Och perfekt antal, vi hade till en god kantarelltoast ikväll.

Men då vi går vidare så hittar Henrik några fler, och sen även mamma. Jag blir såklart glad men det skulle vara så roligt att hitta några själv. Dem min sambo hittade hade jag tydligen precis gått förbi. Mamma pratar om att man måste träna upp sina kantarellögon. 

Och jag tränar och tränar, går sakta, tränar. Min sambo hittar fler. Jag tränar vidare, smyger fram. Mamma hittar fler. Var är mina kantarellögonen!!  Och plötsligt står den där min första egenhittade kantarell!! Jag skriker högt, går fram, jaaaaa det är en kantarell!! Vilken lycka! Och det var inte bara tur,  för jag hittade fler. Jag hade hittat mina kantarellögon.

Jag struntar i det där gula havet, den upplevelsen  kan vi spara till något annat tillfälle. För jag är såååå underbart glad över de kantareller vi hittade och speciellt att ha fått känna känslan att kunna se dem och plocka dessa skatter. Och så mysigt och trivsamt att gå lugnt och leta dem tillsammans. 

Och kvällens goda toast med smörstekta kantareller motiverade mig starkt att vilja gå ut i skogen och träna mina kantarellögon igen. Magiskt gott.

Hälsa&Kärlek ❤

Kommentera

