Mindlessness

 Sitter på altanen och njuter av den underbara sommarvärmen. Dricker kaffe och äter nyplockade jordgubbar och det slår mig, det var lite stroppar på jordgubbsplantorna. Går till plantorna och drar bort stropparna så de inte sprids. Vattnar tomatplantorna när jag liks är igång, kollar till broccolin och övriga trädgården. Åter till altanen och lägger mig i soffan, tar en påtår, tar upp telefonen och bläddrar igenom Facebook. 

Får en uppdatering på vad som händer i världen. Härliga bilder på båtar, bad, utflykter, mat. Åh den äppelpajen såg god, den ska jag göra nån kväll. Slänger ett öga på de kvarvarande rabarberna, funderar på om man kan ta rätt på dem nu eller är de för trådiga. Ska googla på det sen. Tar en klunk kaffe och bläddrar vidare på Facebook. 

Jaha, det är Metallica ikväll, oj vad roligt! Där skulle man varit, och vilket fantastiskt väder de får. Tittar ut över havet, otroligt vacker utsikt vi har här på landet. Ska jag kanske ta ett kort och lägga ut på insta, äh jag har ju nyligen delar en bild på utsikten, folk blir nog less. Tittar ned igen på telefon, bläddrar vidare på Facebook.

En kompis har delat en intressant artikel som fångar mig, ”Chilla mer…”. Så passande tycker jag det är ju precis det jag gör just nu. Kopplar av. Dricker kaffe. Gör ingenting. Chillar. Bläddrar på Facebook.

Läser artikeln, och får en påminnelse att när jag ibland tror mig kopplar av så får inte hela kroppen avkoppling, glömmer bort att koppla bort knoppen. Hjärnan tar in så många intryck utan att jag tänker på det, det är ju bara att lösa ovan, äppelpaj, Metallica, rabarberna… Och som jag oftast inte tror påverkar så mycket. Men om jag skulle bara blunda och koppla bort allt runt om en stund och se hur mycket mer energi det skulle ge tillbaka. Försöker ta såna stunder men glömmer bort mig ibland. Glad för påminnelsen tack vare att jag bläddrade på Facebook.

”– Folk gör ofta saker när de kopplar av – som att titta på tv-serier – men det är inte avkoppling för hjärnan. Att koppla av är att inte göra någonting alls, mindlessness istället för mindfullness”

Nu ska jag lägga ifrån mig telefonen, blunda, andas och lyssnat på vinden och vågorna. 

Hälsa&Kärlek ❤

Kommentera

