Första broccolin

  
Jag har skördat min första egenodlade broccoli. Och jag är superSTOLT!! 

De har varit riktigt spännande att följa dem från frö till skörd. Detta eftersom jag aldrig har sått broccoli, och ingen i min närhet heller, så Google har varit mitt stöd här. Och jag har tagit det eftersom och tänkt att gå det så går det, och blir det inget så har jag gjort ett försök. 

Var dock mycket skeptisk när jag planterade ut de små taniga plantorna i pallkragarna. Sex små små plantor. Blev så glad när stammen växte till sig och de överlevde alla vindarna. Gladare när jag började ana blomknopparna. Och gladast när jag såg dem växa sig större o större.

Jag har spanat på dem varje dag den här veckan, för blommorna får inte slå ut. Man kan fortfarande äta dem även om de gula blommorna kommer men smaken på broccolin kan bli besk då (enligt internet…).

Min första broccoli var både stor och god, och jag har fem till huvudbroccolis att skörda. Sedan kommer det även komma mindre broccolis på sidan mellan stammen och bladen, som tjuvskott, se bild nedan. Dessa kommer eftersom och kan skördas så långt in som oktober (enligt internet..). Så jag hoppas på en lång och härlig broccolihöst.

   

 
Hälsa&Kärlek ❤

One thought on “Första broccolin

  1. Pingback: Broccolisoppa med lax och bacon | hälsa&kärlek

Kommentera

